Výroba chřestidel
Výroba jakýchkoliv hudebních nástrojů jsou obvykle velmi oblíbené workshopy, které jsou vždy v nabídce. Výroba chřestidel je ovšem specifická. Lze totiž použít mnoho různých materiálů a technik. Výroba není časově náročná, ani nevyžaduje nikterak zvláštní manuální schopnosti, efekt je ovšem výrazný. Vyrábíme chřestidla z kůry, a to jak lipové, tak březové. Dají se vyrobit i chřestidla z kravských rohů, či želvích krunýřů, která byla typická pro oblasti lesních kultur. K ozvučení se používají semena kukuřice, nebo kamínky, případně korálky. V tomto ohledu si může každý naladit nástroj dle vlastní libosti.
Při práci s kůrou si vystačíme s velmi jednoduchými nástroji. Namočená kůra se velmi dobře stříhá nůžkami, kdo chce být přísně autentický, může kůru řezat nožem, je to také snadné. Použití šídla pro vytvoření dírek k sešití lýkem či smrkovými kořeny lze dle původní technologie učinit propálením. Přípravu dřevěných komponentů je lepší udělat předem. Sesazení jednotlivých dílů je pak velmi jednoduché. To platí zejména pro chřestidla z březové kůry, která je velmi tvárná a poddajná k vytvoření pohledově pěkných tvarů a také ke zdobení rytím, či malbou, případně kombinací obojího.
Nejjednodušší jsou chřestidla vyrobená technikou pouhého přehnutí pruhu kůry a zakončená kukuřičným špuntem ze suchého dřevitého klasu. Použít lze jakoukoliv kůru, která tento proces snese, ale je třeba pracovat s co nejčerstvějším materiálem. Kromě kůry březové, která má specifické vlastnosti, totiž ostatní kůry hůře absorbují vodu pro tvarování a mají po zaschnutí tendenci praskat, čímž jsou pro opětovné uvedení do tvárného stavu nevhodné.
Nejtěžší na výrobu jsou chřestidla z krunýřů želv. Původně se vyráběla preparací celého mrtvého zvířete s následným vysušením do mumifikovaného stavu. Lze ovšem použít i krunýř samotný a tělo ušít ze syrové kůže a vložit jej do krunýře a nechat doschnout. Tento proces je velice náročný a vyžaduje velikou pečlivost a perfektní zaměření. Vyschnutí do požadovaného tvaru se provádí vložením za mokra sešitého tvaru na určenou pozici v krunýři, vsypáním písku a dodusáním do finálního tvaru. Poté se celý korpus nechá na slunci vyschnout a písek se jednoduše vysype. Další postup je už jen nasypání ozvučného materiálu, dotvoření špuntu a povrchového tvaru, včetně výztuží a omotávky rukojeti. Vyrobíte tak velmi atraktivní hudební nástroj, který se používal i při různých obřadech.